lördag 12 maj 2012

Mer likheter - skillnader

Likheter och skillnader
1,2 Skapelsen är väldigt lik i den kristna, judiska och islamska läran. Gud skapar himmel, jord, alla djur samt människan, Adam. Han är ensam så då skapar Gud Eva. De levde i paradiset, och fick göra precis som de ville, förutom att äta av den förbjudna frukten. Eva äter av den och Gud slänger ut dem ur paradiset till jorden.
Skapelseberättelsen är en av de viktigaste delarna i dessa religioners heliga skrifter. Enligt de så står Gud över alla andra. I de olika religionerna är de väldigt lika varandra, enbart små skillnader finns.Efter ett tag så förökades sig människorna väldigt och var onda, så Gud ångrade att han hade skapat dem. En dag bestämde han sig för att göra slut på alla människor och djur. Men det fanns en man som han gillade, Noa. Han skulle bygga en ark och ta med sig sin familj och alla djur som fick plats. Sedan gjorde Gud en världsomfattande översvämning och alla dog. Endast Noa och hans ark fanns kvar. Detta är en viktig händelse, där människan får visa bevisa sin tro på Gud.
Detta finns med i den judiska och kristna läran, men även i den islamska, fast där skiljer den sig lite. Istället för att hela världen blev översvämmad vad det bara Noa och hans folk, dvs. ett mindre område. Judarna ser detta som det första förbundet, mellan Gud och människorna.
Kristendomen, judendomen och islam grundar sig på gamla testamentet. Allt som står i den judiska varianten finns även med den kristna och islamska varianten. Små skillnader förekommer. Judarna tror endast på GT (Tanak), men de kristna tror även på NT, det nya testamentet (testamente = förbund) där det nya kristna förbundets texter finns. Islam har Koranen som följer GT fram till Abraham. I de olika religionerna finns dessutom bara en allsmäktig Gud, alla är alltså monoteistiska.
En annan likhet är berättelserna om Abraham. Abraham hade två söner. Ismael, som han hade fått med sin tjänarinna Hagar, och Isak, som han fick med sin fru Sara. Judar och kristna berättar om att Abraham skulle offra sin son Isak, men Koranen säger att det var Ismael som skulle offras. Det är här som skillnaderna börja uppstå.
En skillnad mellan kristendom, judendom och islam är traditionen efter Abraham. Judar och kristna ser Abrahams son Isak och sonson Jakob som deras stamfäder. Ur Jakob härstammar sedan de kristnas messias, Jesus. Men i islam ser man Ismael som sin stamfar, och att judar och kristna förvanskat traditionen. Abraham spelar en stor roll i dessa religioners utveckling, det var detta som skapade den största delningen mellan judendom och kristendom på en sida, och islam på en annan.
En annan skillnad mellan kristendom, judendom och islam är synen på Jesus. Enligt de kristna var han Guds son (Messias), men enligt judarna endast en stor lärare och i Koranen är han en stor profet. Det faktum att han nämns av dessa religioner är ett starkt bevis på att han kan ha funnits och att det finns en koppling mellan de olika religionerna. Det bevisar dock inte de underverk som de kristna tror på.
Profeterna i religionerna är olika. I kristendomen är det Jesus, men i judendomen har man Abraham och Moses och i islam har man Mohammed, som tog emot Allahs budskap. I varje religion är det viktigt att man har någon form av profet att vidarebefordra och tolka det Gud berättar. Synen på detta har gjort att de har utvecklats olika.

Judendom, kristendom och Islam har liknande grund i sina religioner. Synen på livet, monoteismen och gamla testamentet är i stora drag likheter mellan dessa abramitiska religioner. I gamla testamentet sägs Abrahams söner ha gått tre olika vägar i livet och därmed bildat dessa religioner. Troslärornas egna tolkningar är både närbesläktade och skiljer sig en del.Gemensamt för alla tre religioner är att livet ses som en rak väg med ett mål, man ska leva ett bra liv och göra rätt för sig. Människan föds, lever sitt liv och hamnar till slut i himmelriket eller helvetet. Lever man ett bra liv kommer man till himmelen annars slutar man i helvetet och det finns ingen andra chans genom t.ex. reinkarnation. Här skiljer sig dock islam lite då det också förespråkar ett liv efter döden. Alla religionerna är monoteistiska vilket innebär att det bara existerar en Gud, eller Allah som det heter på arabiska. Allah i islam är liksom Gud i judendom och kristendom allsmäktig, domaren, barmhärtig, skaparen och allvetande. Människan har en fri vilja oberoende sin Gud vilket förklarar all ondska i världen. Gud kräver också att bli visad respekt och att människor ska behandla varandra så som de själva vill bli behandlade.

1 kommentar: